Analisis Sastra Banjar Puisi

Mudik Haja Gin

Karya: Ali Syamsudin Arsi

pas banar, kuta tu manis kaya madu
amun sadang takarannya nyaman haja kalu?
amun kabayakan, pahit kaya hampadu
takumpul barataan, matan di bukit matan di hulu
imbah marasai hanya maka tahu

di banua pina bakadap jar, nang ngitu-ngitu haja
handak jua pang maubah rasa
nang kaya di tipi, di parabula
kai nini, mama abah ditinggalakan
kada kawa ai, hati handak
pahumaan maka tinggalam lawan banta

padahal di kuta tu ngalih banar bahinak
hi-ih
guring badiri, mandi bakajal, baduduk gin sasak
tasalah bajalan bisa ramuk awak
amun kada kakaruan,ganal kepala pada kupiah

nang kaya maudak sarang wanyi
bakawai-kawai, mambari-bari
handak maabili madunya
imbah baparak, nging!!manginging di talinga
imbah dijapai,nyut!!marinyut di kapala

han,iya kalu
mudikkan haja gin, lah


Analisis unsur-unsur dari Puisi di atas, yaitu:

BENTUK FISIK:

Perwajahan ( tipografi ) dari puisi Mudik Haja Gin karya Ali Syamsudin Arsi. Puisi tersebut terdiri atas lima bait, bait pertama terdiri dari lima larik, bait kedua terdiri dari enam larik, bait ketiga terdiri dari lima larik, bait keempat terdiri dari lima larik, dan bait kelima terdiri dari dua larik.

Rima / irama dari puisi Mudik Haja Gin karya Ali Syamsudin Arsi yaitu pada bait pertama, setiap akhir larik terdapat persamaan bunyi vokal u. Persamaan bunyi pada vokal u pada bait pertama ini termasuk rima rata. Pada bait kedua, empat di antara enam larik terdapat persamaan bunyi vokal a, selebihnya bunyi konsonan n pada larik keempat dan pada larik kelima. Pada bait ketiga, tiga diantara lima larik terdapat persamaan bunyi konsonan k dan dua bunyi konsonan h pada larik kedua dan kelima. Pada bait keempat, pada larik pertama dan kedua terdapat persamaan bunyi vokal i dan pada larik ketiga, keempat dan kelima terdapat persamaan bunyi vokal a. Pada bait kelima, tidak terdapat persamaa bunyi, pada larik pertama berakhiran dengan bunyi vokal u dan pada larik kedua berakhiran dengan bunyi konsonan h.

Diksi dari puisi Mudik Haja Gin karya Ali Syamsudin Arsi adalah kata kaya (dalam bahasa indonesia berarti seperti). Bukti: “kaya madu”, “kaya hampadu” , “kaya di tipi, di parabula", dan “kaya maudak sarang wanyi”.

Majas dari puisi Mudik Haja Gin karya Ali Syamsudin Arsi, lebih dominan menggunakan majas perumpamaan, yaitu perbandingan antara dua hal yang pada hakikatnya berlainan dan yang sengaja dianggap sama. Beberapa majas perumpamaan pada puisi tersebut misalnya:

Pada bait pertama “pas banar, kuta tu manis kaya madu / amun sadang takarannya nyaman haja kalu? amun kabanyakan pahit kaya hampadu/takumpul barataan; matan di bukit matan di hulu /imbah marasai hanyar maka tahu”.

Pada bait ketiga juga terdapat majas perumpamaan, “nang kaya maudak sarang wanyi;/bakawai-kawai, mambari-bari/ handak maambili madunya/ imbah baparak; nging manginging di talinga/ imbah dijapai; nyut!! marinyut di kapala//”.

Selain menggunakan majas perumpamaan puisi tersebut juga menggunakan majas hiperbola, terdapat pada bait ketiga“ padahal di kuta tu ngalih banar bahinak / hi-ih / guring badiri, mandi bakajal, baduduk gin sasak / tasalah bajalan bisa ramuk awak /amun kada kakaruan , ganal kapala pada kupiah’’.

Pencitraan dari puisi Mudik Haja Gin karya Ali Syamsudin Arsi yaitu terdapat citraan cecapan seperti “ kuta tu manis kaya madu “. Juga terdapat citraan lihatan seperti “pehumaan maka ditinggal akan lawan banta “. Kemudian terdapat pula citraan gerakan seperti “padahal di kuta tu ngalih banar bahinak / hi-ih / guring badiri, mandi bakajal, baduduk gin sasak / tasalah bajalan bisa ramuk awak /amun kada kakaruan , ganal kapala pada kupiah// nang kaya maudak sarang wanyi/ bakawai-kawai, mambari-bari / handak maambili madunya/ imbah baparak; nging !! menginging di talinga/ imbah dijapai; nyut!! marinyut di kapala//”.

BENTUK MENTAL DAN BATIN:

Penyair menyampaikan agar orang-orang yang dari desa-desa atau dari “ pedalaman ” yang pergi ke kota-kota ( besar ) meninggalkan “ kai, nini, mama-abah” (kakek, nenek, ibu-ayah) sebaiknya pulang ke desa saja ? karena kalau ditempat semula ada saja pekerjaan dan dapat saja memberi kehidupan yang lebih layak, maka sebaiknya tinggal ditempat saja.

Kemudian , bagi mereka yang sudah terlanjur pergi ke kota-kota (besar) meninggalkan kakek, nenek, ibu-ayah, dan sawah di desanya (apalagi kalau belum berhasil) sebaiknya pulang atau mudik saja ke desanya masing-masing.

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel